Dé strategie voor jouw content

Zoek je een manier om jouw content een langdurige boost te geven? We delen met jou de 3H-methode van Google! Deze methode geeft je handvatten om de content van jouw organisatie strategisch in te zetten. Het geheim achter dit model? Een consistente en gevarieerde aanpak, om jouw doelgroep te bereiken, prikkelen en binden. Dat is…

Zoek je een manier om jouw content een langdurige boost te geven? We delen met jou de 3H-methode van Google! Deze methode geeft je handvatten om de content van jouw organisatie strategisch in te zetten. Het geheim achter dit model? Een consistente en gevarieerde aanpak, om jouw doelgroep te bereiken, prikkelen en binden. Dat is toch wat je wilt?

Wat is content?

Je opent een website of social media pagina en ziet een tof bericht met een duidelijke boodschap. Dat is content! Naast video’s, foto’s en blogs zien we tegenwoordig steeds meer andere vormen van content, zoals podcasts, GIF’s, stories en reels. Maar welke content moet je plaatsen?

Welke content moet je plaatsen?

Plaats jij al regelmatig interessante content, maar zie je geen groei in het aantal volgers of bezoekers op je website? Dat ligt wellicht aan de content die jij publiceert. Plaats je altijd hetzelfde soort content? Dan zullen je volgers hun interesse verliezen en verder kijken. Een goede balans binnen jouw contentstrategie is daarom essentieel. Maar hoe bepaal je die balans? Lees snel verder!

3 soorten content volgens Google

1. Hygiëne content

Hygiëne content wordt ook wel ‘hulp’-content genoemd. Welke vragen heeft jouw klant? De antwoorden op (mogelijke) vragen beantwoord je door middel van hygiëne content. Deze vorm van content is vaak informatief van aard. In hygiëne content is SEO schrijven van belang. Op deze manier komt jouw content hoger in Google, wat de vindbaarheid vergroot. De boodschap van hygiëne content is essentieel voor nieuwe bezoekers. Zij hebben deze informatie nodig om jouw organisatie te leren kennen.

2. Hub content

Nieuwe bezoekers komen vaak binnen dankzij hygiëne content, terwijl je met Hub content je bezoekers laat terugkeren. Bijvoorbeeld omdat zij zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief. De boodschap van Hub content is vaak inspirerend, maar niet essentieel. Denk aan terugkerende rubrieken, zoals een stelling, een kijkje achter de schermen of een medewerker on the spot. In deze fase is het van belang om de interactie op te zoeken met je volgers. Stel bijvoorbeeld een vraag aan het eind van de tekst. Door de interactie aan te gaan, bouw je een online community op.

3. Hero content

De naam zegt het al, Hero content moet de eyecatcher zijn van jouw pagina. Met een uitgesproken campagne of advertentie zorg je ervoor dat jouw boodschap een groot publiek kan bereiken. Hero content komt het minst vaak voor, maar is het meest bepalend voor hoe je als merk of organisatie gezien wordt.

Hoe vaak moet je content plaatsen?

De drie H’s van Google vormen samen een goede basis waarmee je je doelgroep op verschillende manieren aanspreekt. Maar welke content plaats je wanneer? Binnen je contentstrategie is frequentie een belangrijk onderdeel. Hygiëne content vormt de basis van al je content. Afhankelijk van je organisatie kun je één keer per week aanhouden als vertrekpunt. Hub content deel je ook regelmatig, maar minder vaak dan hygiëne-content. Houd het doel van het type content hierbij in het achterhoofd. Tot slot de minst voorkomende content: Hero-content. Deze vorm van content komt vaak maar enkele keren per jaar voor. Denk aan een grootschalige campagne. Hoe vaak je content moet plaatsen hangt af van de informatiewaarde van je bericht en de behoefte van jouw doelgroep.

Contentmarketing uitbesteden?

Vind je het lastig om invulling te geven aan je contentstrategie ? Of wil je contentmarketing liever uitbesteden? Onze contentmarketeers en contentspecialisten helpen je graag met het ontwikkelen van een strategie afgestemd op jouw doelgroep. Neem vrijblijvend contact met ons op. Samen bespreken we de mogelijkheden om jouw contentstrategie naar een hoger niveau te tillen!

Benieuwd naar onze manier van werken?