3 redenen om SEO in te zetten

Het bereiken van je doelgroep in een wereld waarin reclame-uitingen je om de oren vliegen, is niet altijd even makkelijk. Je kan ervoor kiezen een groot mediabudget te spenderen. Bereiken doe je ze dan zeker. Daar is geen twijfel over mogelijk. Maar kan dit ook efficiënter? Zeker. Met onder andere de inzet van SEO. In…

3 redenen om SEO in te zetten

Het bereiken van je doelgroep in een wereld waarin reclame-uitingen je om de oren vliegen, is niet altijd even makkelijk. Je kan ervoor kiezen een groot mediabudget te spenderen. Bereiken doe je ze dan zeker. Daar is geen twijfel over mogelijk. Maar kan dit ook efficiënter? Zeker. Met onder andere de inzet van SEO. In…

Het bereiken van je doelgroep in een wereld waarin reclame-uitingen je om de oren vliegen, is niet altijd even makkelijk. Je kan ervoor kiezen een groot mediabudget te spenderen. Bereiken doe je ze dan zeker. Daar is geen twijfel over mogelijk. Maar kan dit ook efficiënter? Zeker. Met onder andere de inzet van SEO. In dit artikel geven we je 3 redenen om SEO een onderdeel te laten zijn van je marketingmix.

#1 Zichtbaar in de fase waarin de doelgroep zelf op zoek is

Wereldwijd starten er dagelijks miljarden zoekers hun zoekopdracht via Google. De eerste winst behaal je door zichtbaar te zijn in de fase waarin de doelgroep zelf op zoek is. Bijvoorbeeld naar jouw diensten of informatie die relevant is aan jouw diensten. Omdat zij zelf al actief op zoek zijn, is de gewenste actie sneller behaald.

Voorbeeld

Stel, je organiseert een open dag voor nieuwe MBO-studenten. Een manier om de doelgroep te bereiken is via online advertising in zoekmachines, social media etc. Makkelijker (en goedkoper) is het schrijven van een goede webtekst, waarbij je direct aansluit op de zoekopdracht ‘open dag mbo utrecht’, waar in november en januari gemiddeld ruim 700 keer op gezocht wordt.

3 redenen om seo in te zetten

#2 Gratis bezoekers

In tegenstelling tot het adverteren via Google of social media kost het optimaliseren van je website, behalve tijd, in principe geen geld. Wanneer je stopt met adverteren, stoppen (in principe) ook de websitebezoeken. Daarbij is het een effect op de lange termijn. Wees ervan bewust dat je wellicht na een jaar pas het effect ziet van je inspanningen, maar dat dit effect voor jaren is. Van iets wat je nu doet (of waarin je investeert), kan je dus jaren daarna nog profijt hebben. En nog gratis ook.

3 redenen inzetten seo

#3 Vertellen wat je doet, moet je sowieso

Maar maak het verschil hoe je dat doet. Kies je ervoor alle content in één afbeelding te tonen en op één pagina te zetten, òf verdeel je het over meerdere pagina’s, waarbij je per pagina één onderwerp uitlicht. Als je streeft naar een betere vindbaarheid, ga dan zeker voor het laatstgenoemde.

Vergeet hier uiteraard niet rekening te houden met SEO-factoren als laadsnelheid, leesbaarheid, heading-elementen, leesbare url, metagegevens, alt tags etc., om het ook daadwerkelijk tot een succes te maken. Maar bovenal: zet de bezoeker voorop. Maak een leesbare en logische tekst voor de bezoeker. Een tekst puur gericht op SEO is niet fijn voor bezoekers, waardoor zij sneller afhaken. Daarbij prikt Google daar snel doorheen. Alles bij elkaar pakt dat dus eerder negatief dan positief uit.

Hoe begin je?

Voordat je start met de vulling raden wij je aan te starten met een zoektermanalyse. Hierin bepaal je op welke zoekwoorden je vindbaar wilt zijn.

Gebruik allereerst je gezonde verstand en duik daarna pas de tools in. Bedenk wie je doelgroep is en waar zij naar op zoek kunnen zijn. Of in welke behoeften jouw diensten voorzien. Gebruik vervolgens de aanvulsuggesties in Google, de Google Keywordplanner of andere tools om de zoekopdrachten te definiëren (denk ook aan synoniemen / alternatieven) en het maandelijkse zoekvolume te achterhalen.

Hoe hoger het zoekvolume is, hoe meer websitebezoekers (bij een goede positie). Vaak geldt: hoe algemener de term, hoe hoger de concurrentie. Het zijn niet voor niets populaire termen. Kijk daarom ook altijd naar de concurrentie en daarmee de haalbaarheid. Zeker met de toename van in voice search kan het ook lonen te richten op long-term-zoekwoorden.

Voorbeeld

Stel, je bent een kleinschalige onderwijsinstelling die middelbaar beroepsonderwijs biedt in Zeist, Utrecht. Het kan meer effect hebben beter vindbaar te worden op de opleidingen die je biedt, dan op de algemene zoekterm ‘mbo’. Laat je hierbij niet verleiden door het hoge zoekvolume van gemiddeld 12.100 keer per maand. Naast dat het lastiger is je website hier hoog op te positioneren, kan het zijn dat het aanbod dat jij biedt niet aansluit bij hetgeen iemand naar op zoek is. Iemand wil bijvoorbeeld een timmeropleiding volgen, terwijl jij alleen opleidingen in de zorg aanbiedt. Lucratiever kan het dan zijn om je te richten op termen als ‘mbo utrecht verpleegkunde’. Dan krijg je wellicht minder bezoekers, maar wel relevantere. Bezoekers zijn namelijk het meest waardevol als zij in je doelgroep vallen en/of tot de gewenste actie overgaan.


Overtuigd van de inzet van SEO?

Mooi! Dan is het doel van deze blogpost bereikt. 🙂

Weet jij niet hoe je het moet toepassen of wil jij hierin ontzorgd worden? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je hier graag bij.

Benieuwd naar onze manier van werken?