Donateurs werven voor goede doelen

Door de huidige situatie in de wereld zien we steeds meer goede doelen en individuele initiatieven ontstaan. Naast geld doneren mensen knuffels en speelgoed aan kinderen uit oorlogsgebieden, maar ook steun in de vorm van voedingsmiddelen en medicijnen neemt toe. Het doneren van spullen is een praktische manier om te helpen waar het nodig is….

Donateurs werven voor goede doelen

Door de huidige situatie in de wereld zien we steeds meer goede doelen en individuele initiatieven ontstaan. Naast geld doneren mensen knuffels en speelgoed aan kinderen uit oorlogsgebieden, maar ook steun in de vorm van voedingsmiddelen en medicijnen neemt toe. Het doneren van spullen is een praktische manier om te helpen waar het nodig is….

Door de huidige situatie in de wereld zien we steeds meer goede doelen en individuele initiatieven ontstaan. Naast geld doneren mensen knuffels en speelgoed aan kinderen uit oorlogsgebieden, maar ook steun in de vorm van voedingsmiddelen en medicijnen neemt toe. Het doneren van spullen is een praktische manier om te helpen waar het nodig is.

Goede doelen en instellingen proberen zoveel mogelijk te doen aan wat er niet goed gaat in de wereld. Los van praktische hulp is geld inzamelen voor het goede doel ook een prioriteit om verschil te maken. Je kunt doneren aan Giro555, het Rode Kruis of een ander goed doel, maar hoe kan je geld ophalen voor een eigen goed doel of initiatief?

Hoe kan je geld ophalen voor een goed doel?

Geld inzamelen voor een goed doel kan op veel verschillende manieren. We geven je vijf tips die je daarbij helpen.

1. Activeer je doelgroep om donateur te worden

Wellicht is het een open deur, maar het wordt toch te weinig gedaan: roep mensen op om donateur te worden. Veel mensen zijn bereid een goed doel te steunen als je het simpelweg vraagt. Dit kan op de traditionele manier, door de straat op te gaan met een collecte, maar tegenwoordig zien we ook steeds meer digitale oplossingen, zoals een advertentiecampagne, donatieplatform of crowdfundingspagina op social media. Ook niet-financiële donaties zoals kleding doneren voor een goed doel zijn op deze manier goed te verkrijgen.

Activeer je doelgroep met call-2-actions helpen. Dit zijn korte zinnen als ‘Steun ons’ of ‘Doneer nu’ waarmee je de doelgroep in beweging brengt. Vertel daarnaast wel waarom het belangrijk is dat iemand donateur wordt.  

2. Maak van donateurs je ambassadeurs

Je donateurs doen een donatie omdat ze in jouw goede doel geloven. Ze zien de noodzaak en lopen er warm voor. Daarmee zijn het potentiële ambassadeurs voor je goede doel! De bekendste goede doelen benutten dit voordeel al om content deelbaar te maken. Zorg dus dat er naast je mooie video, sprekende afbeelding of verhaal altijd een knop zit waarmee je donateurs jouw boodschap kunnen verspreiden. Zorg ook voor een positieve inhoud in het bericht. Geef een gevoel van hoop dat zij met hun betrokkenheid impact kunnen maken! Vraag ze of zij dit willen delen op hun social media en in WhatsApp-groepen. De bereidheid van deze donateurs is groot om dit te doen.

3. Bouw aan een community

Bij je goede doel of initiatief zijn veel mensen betrokken. Vaak zijn dit mensen met eenzelfde gedachtegoed, of mensen die vanuit een bepaalde ervaring of overtuiging een bijdrage willen leveren aan jouw goede doel. Het samenbrengen van gelijkgestemden kan groepsgevoel stimuleren, wat de basis is voor een community. Een community noemen we ook wel een gemeenschap van mensen met vergelijkbare passies, problemen of idealen.

Community building zien we steeds vaker terug in de marketingstrategie van bedrijven. Het is een manier om het bereik van jouw goede doel te vergroten via mond-tot-mondreclame of e-Word of Mouth (de digitale variant). Als organisatie zul je dit proces wel moeten faciliteren. Creëer van je sociale media een plek waar interactie ontstaat en vergroot je achterban met volgers door (kleinschalige) evenementen te organiseren. Organiseer bijvoorbeeld lokale inzameling van babyspullen en kinderkleding voor vluchtelingen. Vraag je donateurs om zelf ook mensen mee te nemen om te helpen. Hiermee vergroot je je netwerk van donateurs en potentiële ambassadeurs.

4. Vergroot je donateurenbestand met een CRM-systeem

Wanneer een donateur eenmaal gegeven heeft is het belangrijk dat je dit goed registreert en bijhoudt. Een CRM-systeem kan hierbij helpen. Met CRM verzamel je makkelijk alle klantgegevens op één plek. Vraag mensen om lid te worden van je organisatie en verzamel e-mailadressen om je database te verrijken. E-mail is één van de belangrijkste (gratis) kanalen om in contact te blijven met je doelgroep. Hiermee kun je de doelgroep warmhouden door inspirerende content te delen.

Zorg wel dat je toestemming hebt om het e-mailadres te bewaren en ga zorgvuldig met de klantgegevens om. Wellicht kun je na verloop van tijd om een nieuwe donatie vragen. Zorg er dan wel voor dat je je donateurs erkent voor een eerdere bijdrage in het verleden. Vraag ze ook om advies hoe je een eventuele nieuwe actie succesvol kunt maken. Hiermee worden ze nog meer ambassadeur van je goede doel.

5. Influencermarketing in voor goede doelen

Veel mensen zijn bereid om een goed doel te steunen, maar weten door het grote aanbod niet welk goede doel ze moeten kiezen. Influencers of ambassadeurs kunnen helpen de toetredingsdrempel naar donateurschap te verlagen. Vraag (lokale) bekendheden met de vraag of ze je goede doel willen steunen. Dit kan bijvoorbeeld door jou te noemen in een blog of vlog. Of nodig ze uit voor een evenement of collecte. Het hoeven niet meteen BN’ers te zijn, zolang hun persoonlijkheid maar past bij jouw doelgroep.

Benadering vanuit de doelgroep

Met de bovenstaande vijf tips hopen we je goede doel of initiatief handvatten te geven om meer middelen in te kunnen zetten om anderen te helpen. Vanuit onze expertise op het gebied van strategie, marketing en communicatie, fondsenwerving en content creatie helpen wij veel goede doelen en maatschappelijke instellingen. Het belangrijkste wat wij uit ons werk hebben geleerd is in ieder geval altijd te denken vanuit de doelgroep. In dit geval zijn dat donateurs. Wat drijft hen? Welke taak wil deze vervullen? Lijkt het je interessant om hier eens over door te praten? Voel je vrij om contact op te nemen!

Benieuwd naar onze manier van werken?