{"id":20092,"date":"2022-02-08T12:27:52","date_gmt":"2022-02-08T12:27:52","guid":{"rendered":"https:\/\/newrise.nl\/?p=20092"},"modified":"2022-03-28T14:30:08","modified_gmt":"2022-03-28T14:30:08","slug":"het-belang-van-de-merkidentiteit-in-de-non-profitsector","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/newrise.nl\/blog\/het-belang-van-de-merkidentiteit-in-de-non-profitsector\/","title":{"rendered":"Het belang van een sterke merkidentiteit"},"content":{"rendered":"\n

In de afgelopen tien jaar is het aantal bedrijven in Nederland met 50% gestegen (CBS<\/a>). Zelfs tijdens de coronacrisis schieten bedrijven nog steeds als paddenstoelen uit de grond.<\/strong> Door de wildgroei aan merken in de markt wordt het als organisatie steeds lastiger om onderscheidend te zijn. Hoe positioneer je je in een markt met zoveel aanbieders? <\/strong>In de non-profitsector begint positioneren vaak bij het merk zelf, namelijk: de merkidentiteit.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Wat verstaan we onder de merkidentiteit?<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

De identiteit van je merk is meer dan alleen je logo of de diensten die je aanbiedt. Het omvat alle onderdelen die je merk lading geven en waarmee je een bepaalde indruk achterlaat bij de doelgroep. Hoewel veel organisaties in de non-profitsector vaak een duidelijke identiteit en overtuiging hebben, weten maar weinig deze te benutten als positioneringsstrategie. We zetten daarom vijf stappen uiteen waarmee je de merkidentiteit van jouw non-profitorganisatie scherp op papier krijgt. <\/p>\n\n\n\n

Ook als de merkidentiteit van jouw organisatie duidelijk in kaart is gebracht kan het nuttig zijn deze opnieuw te toetsen. Neem de onderstaande vijf merkonderdelen van je organisatie onder de loep en kom erachter of je jouw merk nog scherper kunt positioneren. <\/pre>\n\n\n\n

1. Merkmissie<\/h3>\n\n\n\n

De binnenste laag van de merkidentiteit wordt ook wel beschouwd als \u2018The Why\u2019 achter je merk. Welke impact wil je maken in de wereld en nog belangrijker: welke motivatie schuilt daarachter? Bij non-profitorganisaties gaat het niet zozeer om het vergroten van marktaandeel of winstgevendheid, maar om maatschappelijke impact. Welke sociaal-maatschappelijke belofte (niet te verwarren met de merkbelofte)<\/em> doe je? Probeer je merkmissie zo te formuleren dat deze niet toepasselijk is voor de gehele markt.<\/p>\n\n\n\n

Steeds meer bedrijven positioneren van binnenuit en zetten de medewerker centraal. Bij internal branding wordt de merkmissie sterk bepaald door de intrinsieke motivatie van je medewerkers. Waar doen zij het voor?<\/em><\/p>\n\n\n\n

2. Merkessentie<\/h3>\n\n\n\n

De merkessentie beschrijft waar het in de kern van je merk om draait, ook wel het DNA genoemd. Het is een cruciaal onderdeel van de merkidentiteit wat de andere lagen van de identiteit bij elkaar houdt. Organisaties die met vergelijkbare diensten of producten dezelfde behoeften vervullen, kunnen verschillen in essentie. Zo draait het bij het Wereld Natuur Fonds<\/a> om de bescherming van biodiversiteit, terwijl het bij De Dierenbescherming<\/a> in essentie gaat over dierenwelzijn. <\/p>\n\n\n\n

De uitdaging binnen de merkessentie is om tot de kern te komen. Probeer terug te gaan naar het ontstaan van de organisatie: wie richtte de organisatie op en met welke reden? In tegenstelling tot de merkmissie, moet je de merkessentie kunnen vatten in slechts een aantal woorden. Het draait immers om de kern van je merk. Des te meer woorden je gebruikt, des te lastiger het wordt voor je doelgroep om te onthouden waar je voor staat (en je merk te positioneren). Voorbeelden van vragen die kunnen helpen om tot de merkessentie te komen:<\/p>\n\n\n\n