Op 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking binnen heel Europa. Ook jouw organisatie moet hieraan voldoen. Maar wat moet je nou precies doen? We helpen je graag op weg en geven een aantal tips. Een verwijzing naar de privacyverklaring op de website is namelijk niet genoeg; je moet expliciet in je formulier aangeven met welk doel je bepaalde gegevens verzamelt.

Wij raden het volgende aan:

  1. Ga na welke kanalen je gebruikt of wil gaan gebruiken in je fondsenwerving.

E-mail wordt waarschijnlijk het meest gebruikt en hiervoor heb je binnen de nieuwe wetgeving expliciet en ondubbelzinnig toestemming nodig. Overigens geldt dit niet per se voor je bestaande klanten of donateurs; zolang er geen grove inbreuk is op de privacy verwachten we dat je in deze gevallen kunt volstaan met een duidelijke mogelijkheid tot opt-out. Wil je toch gaan voor 100% zekerheid, dan kun je ervoor kiezen een mailing te sturen met daarin de vraag tot een nieuwe opt-in.
Maak je gebruik van fysieke post, dan kan het aanbieden van een mogelijkheid tot opt-out volstaan. Één van de rechtsgronden waarop je als organisatie het verwerken van gegevens en je marketing kunt baseren is namelijk ook het gerechtvaardigd belang. De nieuwe wetgeving stelt letterlijk dat verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van direct marketing kan worden beschouwd als gerechtvaardigd belang. Hierbij draait het wel om de afweging van jouw belangen als organisatie tegenover de inbreuk op privacy van de betrokkene, dus het blijft een grijs gebied.

  1. Pas de formulieren hierop aan.
    1. Vraag je om een adres? Vermeld dan waar je het voor gebruikt en geef de mogelijkheid om geen post te ontvangen (opt-out).
    2. Vraag je om een telefoonnummer? Vermeld dan waar je het voor gebruikt en geef de mogelijkheid om niet gebeld te worden (opt-out).
    3. Vraag je om een e-mailadres? Vermeld dan waar je het voor gebruikt en geef de mogelijkheid om akkoord te gaan (opt-in).
    4. Stel een privacyverklaring op. Zet deze op een zichtbare plek op de website, bijvoorbeeld in de footer. Maak eventueel een link bij de websiteformulieren, zodat je naar de verklaring kunt verwijzen.
  2. Stel korte teksten op die je bij de formulieren wilt plaatsen.
  3. Vraag de websitebeheerder om de formulieren aan te passen en de teksten toe te voegen. Zijn wij jouw websitebeheerder? Stuur een mail naar info@newrise.nl

Heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op.

Bekijk ook de algemene AVG-checklist.