Als organisatie wil je goed vindbaar zijn voor je doelgroep. Dit betekent dat jij moet zijn waar je doelgroep is. Social media is niet meer weg te denken. Ook voor non-profit organisaties biedt het vele voordelen om zichtbaar te zijn bij de doelgroep. Er zijn ontzettend veel socialmedia-kanalen. Als organisatie kun je dus heel bewust…
Social media strategie: welke kanalen kies jij?
Social media strategie: welke kanalen kies jij?
Als organisatie wil je goed vindbaar zijn voor je doelgroep. Dit betekent dat jij moet zijn waar je doelgroep is. Social media is niet meer weg te denken. Ook voor non-profit organisaties biedt het vele voordelen om zichtbaar te zijn bij de doelgroep. Er zijn ontzettend veel socialmedia-kanalen. Als organisatie kun je dus heel bewust…
Als organisatie wil je goed vindbaar zijn voor je doelgroep. Dit betekent dat jij moet zijn waar je doelgroep is. Social media is niet meer weg te denken. Ook voor non-profit organisaties biedt het vele voordelen om zichtbaar te zijn bij de doelgroep. Er zijn ontzettend veel socialmedia-kanalen. Als organisatie kun je dus heel bewust kiezen voor de platformen die bij je organisatie passen. Maar welke kun je het beste kiezen? Ik geef je graag een overzicht van de meest bekende socialmedia- kanalen, zodat jij kunt bepalen welke social media kanalen je het beste kunt inzetten voor je organisatie.
Facebook is nog steeds een van de grootste social media platforms. Facebook wordt vooral gebruikt door volwassenen tussen de 23 en 57 jaar. Zichtbaar zijn op social media kost tijd. Het is van belang dat je de doelgroep goed begrijpt en dat je de content daar op aansluit. Door consequent te posten en de interactie met de volgers op te zoeken, kun je de doelgroep goed bereiken. Daarnaast zijn betaalde Facebookadvertenties een goede optie om de doelgroep te bereiken. Als je Facebook voor je goede doel inzet, is het ook slim om de doneerknop op Facebook in te zetten. Daarnaast kun je via Facebook ook een fundraiser beginnen. Klik hier om daar meer over te lezen.
Instagram groeit nog steeds hard in het aantal gebruikers. Instagram wordt dagelijks bezocht door jongeren van 15-19 jaar. Ook bij de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar is dit platform populair. Het platform is gericht op visuals, zoals afbeeldingen en video’s. Er zijn veel influencers actief op Instagram. Door de juiste hashtags te gebruiken, zien ‘grammers’ die zoeken op dezelfde hashtags, je post voorbijkomen. De advertenties voor Instagram stel je in via het advertentieprogramma van Facebook.
YouTube
Op YouTube zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar actief, gevolgd door de groep van 20 tot 39 jaar. Past videocontent bij je organisatie? Dan kun je YouTube goed inzetten. Ook op YouTube zijn veel influencers actief. Een samenwerking met een bekende YouTuber kan voor veel bekendheid zorgen. Als organisatie kun je ook voor, tijdens en na de filmpjes adverteren.
LinkedIn verandert van een vacaturebank naar een kennisplatform. De medewerkers van je organisatie kunnen zich koppelen aan deze pagina, waardoor anderen heel gemakkelijk contact kunnen leggen met jouw mensen. Het is ook dé plek om de stakeholders van jouw organisatie, denk aan klanten, businesspartners en potentiële sollicitanten, op de hoogte te houden van nieuws, vacatures, ontwikkelingen en trends.
Twitter is een platform waarop je snel korte berichten, foto’s en video’s kunt delen. Vooral de groep in de leeftijd van 20-39 jaar maken gebruik van Twitter. Op Twitter heeft men meer oog voor meningen en wat bekende mensen te zeggen hebben.
Snapchat
Met name populair onder jongeren maar ook in te zetten voor jouw bedrijf. Snapchat geeft de mogelijkheid om foto’s en video’s te delen van maximaal 10 seconden. De content verdwijnt weer na een dag en dit is dan ook de kracht van het medium. Via de Ad Manager van Snapchat kun je advertenties maken, beheren en analyseren. Zo is het mogelijk om de normale video-advertenties te maken maar kun je ook een gesponsorde filter maken met jouw merknaam.
Welk social media kanaal past bij jouw organisatie?
Om een goede keuze te maken, is het aan te raden om na te denken over het doel, de doelgroep en welke kanalen jouw doelgroep gebruikt.
- Wat is je doel?
Wat wil je bereiken met social media? Wil je een hogere naamsbekendheid, meer conversies of wil je social media gebruiken om snel te reageren op vragen van de doelgroep? Als je het doel scherp hebt, kun je kijken welke kanalen hier goed bij passen.
2. Wie is jouw doelgroep?
Wie is de doelgroep van jouw organisatie? Wat is de leeftijd en welke interesses heeft de doelgroep? Het kan helpen om een persona (klantprofiel) te maken. Het is een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) klant. Verzamel persoonlijke kenmerken, zoals leeftijd, geslacht en gezinssituatie. Maar ook zakelijke informatie zoals functie en werkzaamheden. Denk ook aan interesses en vrijetijdsbesteding.
3. Welke social media kanalen gebruikt jouw doelgroep?
Welke social media kanalen gebruikt jouw doelgroep? Als je de persona hebt omschreven, kun je ook nagaan op welke social media kanalen hij/ zij actief is. Waarschijnlijk is dit niet één kanaal, maar misschien wel drie kanalen.
Welke social media kanalen kies jij?
Als je het doel, de doelgroep en de kanalen van de doelgroep helder hebt, kun je op een goede manier een keuze maken welke kanalen jij wilt gebruiken voor je organisatie. Ik adviseer je om eerst één of twee kanalen goed aan te pakken, in plaats van meerdere kanalen tegelijk opstarten.
Aan de slag met social media
Heb je je doelgroep en doelstellingen helder in beeld? Dan kun je beginnen met het creëren van content. Om dit zo overzichtelijk mogelijk te houden, is het aan te raden om een contentkalender te maken. Hiermee plan je in wat wanneer gemaakt moet worden en wanneer je het op social media zet.
Heb je vragen over de aanpak van een social media kanaal, zoek je expertise bij het inzetten van een contentplanning of wil je adverteren op social media? Bel of mail ons gerust. Of stuur ons een berichtje via een van onze social media kanalen.