Marketing en communicatie een pootje van de organisatie?

Non-profitorganisaties hebben met marketing- en communicatiestrategieën hele andere doelen dan commerciële organisaties. Commerciële doelen zijn vaak moeilijker te halen, omdat ze een ingewikkeld verhaal hebben. Om hun producten en diensten aan de man te brengen, hebben ze veel overtuigingskracht nodig. Daarom wordt er door hen vaak flink geïnvesteerd op marketingmiddelen en kennis om verkoopdoelstellingen te…

Marketing en communicatie een pootje van de organisatie?

Non-profitorganisaties hebben met marketing- en communicatiestrategieën hele andere doelen dan commerciële organisaties. Commerciële doelen zijn vaak moeilijker te halen, omdat ze een ingewikkeld verhaal hebben. Om hun producten en diensten aan de man te brengen, hebben ze veel overtuigingskracht nodig. Daarom wordt er door hen vaak flink geïnvesteerd op marketingmiddelen en kennis om verkoopdoelstellingen te…

Non-profitorganisaties hebben met marketing- en communicatiestrategieën hele andere doelen dan commerciële organisaties. Commerciële doelen zijn vaak moeilijker te halen, omdat ze een ingewikkeld verhaal hebben. Om hun producten en diensten aan de man te brengen, hebben ze veel overtuigingskracht nodig. Daarom wordt er door hen vaak flink geïnvesteerd op marketingmiddelen en kennis om verkoopdoelstellingen te halen.

Non-profitorganisaties hebben – anders dan commerciële organisaties – een verhaal dat van nature al veel makkelijker en overtuigender verteld wordt. Ze doen namelijk iets dat de maatschappij omarmt. Zij helpen bijvoorbeeld kwetsbaren en hulpbehoevenden, of zorgen voor ontwikkeling en groei bij jongeren. Omdat het zo overtuigend en makkelijk is, zou je denken dat non-profitorganisaties daarom al volop gebruik maken van communicatie-, en marketingmiddelen en daar hele mooie resultaten uit halen. Toch is vaak het tegenovergestelde waar.

Marketing en communicatie wordt in de non-profitsector nog vaak gezien als een pootje van een organisatie. Iets dat erbij gedaan ‘moet’ worden, maar hoe dat moet is soms best ingewikkeld. Toch zijn communicatie en marketing vaak de aderen van een organisatie, waardoor er nieuwe verbindingen ontstaan, er nieuwe mensen worden ontmoet en waardoor een organisatie groeit.

“Communicatie en marketing zijn de aderen van een organisatie waardoor er nieuwe verbindingen ontstaan”

Hoe komt het dan dat er zoveel goede doelen, onderwijsinstellingen en zorginstellingen de kans niet benutten om marketing-, en communicatiemiddelen, zoals contentmarketing, in te zetten? Op deze manier bereiken ze meer donateurs, zamelen ze meer geld in voor hun doel dat zo belangrijk is en communiceren ze helder, persoonlijk en direct met (toekomstige) leerlingen, cliënten of patiënten.

Ik denk dat dit vooral komt doordat communicatie en marketing niet altijd als een belangrijk onderdeel van de organisatie worden gezien. Budgetten zijn vaak niet toereikend om de beste kennis in huis te halen en medewerkers zijn vaak allround inzetbaar, in plaats van experts op een specifiek gebied. Om een marketing-, of communicatiemiddel goed in te zetten, moet je onder andere kennis hebben van storytelling én goed kunnen schrijven én een goede marketeer zijn. Dat zijn best veel ballen die in de lucht gehouden moeten worden naast al het werk dat er al ligt!

Sommige non-profitorganisaties doen al wel goed hun best om hun verhaal te vertellen, maar missen daarin de effectiviteit en continuïteit, of verliezen het doel van hun verhaal en maken verkeerde keuzes. Anderen lukt het wel het verhaal goed te vertellen, maar vinden het ingewikkeld de ontvanger van het verhaal tot actie aan te zetten.

Naast kennis ontbreekt het ook wel eens aan strategie. Een strategische benadering voor alle marketing-, en communicatie-uitingen, met als achterliggende gedachte het te behalen doel. Dus niet zoveel mogelijk delen van zoveel mogelijk content, maar in een heldere vorm strategische inhoud aanbieden die de ontvanger begrijpt en die zorgt dat deze er iets mee doet.

Dit laatste heet een ‘call-to-action’. Als non-profitorganisatie moet je er niet vanuit gaan dat je publiek wel weet of raadt wat ze moeten doen, na het lezen of zien van een bericht. Je moet er juist voor zorgen dat je communicatie-, of marketingmiddelen aanslaan en je publiek vertellen wat ze moeten doen en ze meenemen in de klantreis (customer journey). De sleutel tot succes is mensen tot actie bewegen, door ze te laten zien hoe ze moeten bewegen.

Wil jij een frisse blik op je contentmarketing, je communicatie- of marketingmiddelen? Wil jij je strategische plan eens tegen het licht houden?
Voel je dan vrij om contact met mij op te nemen.

Benieuwd naar onze manier van werken?