Een vliegende start met e-mailmarketing

E-mailmarketing is nog steeds het meest effectieve online marketing kanaal. Het is vier keer effectiever dan andere online marketing kanalen. Hoe begin je met e-mailmarketing? In deze blog helpen we je op weg. Van praktische tips tot inspirerende voorbeelden.

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is nog steeds het meest effectieve online marketing kanaal. De ROI (return on investment) is ongeveer 125%. Daarmee is het vier keer effectiever dan andere online marketing kanalen. Met e-mailmarketing kun je mensen in de gehele klantreis aan de hand nemen. Bij een goed doel kan dat bijvoorbeeld zijn van kennismaking tot download van een magazine tot het maken van een donatie. Ook kun je met e-mailmarketing mensen binden aan je organisatie en eventueel laten overgaan tot een herhaalactiviteit, zoals nogmaals doneren of mogelijk zelf een donatie-actie laten opzetten.

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing. Met e-mailmarketing ben je in staat om een relatie op te bouwen met je contacten, zowel nieuw als bestaand. De vorm en inhoud van deze e-mails kunnen verschillend zijn. Denk aan een maandelijkse nieuwsbrief met de laatste informatie en updates over jouw organisatie. Of een e-mail met relevante acties en kortingen.

Het is belangrijk om e-mailmarketing te integreren in je online marketing strategie. Zo behaal je het meeste resultaat. Stel, je hebt een actie bedacht om meer donateurs te werven. Deze actie kun je promoten via zoekmachinemarketing, zoals SEO en SEA. Mensen komen terecht op je websitepagina met meer informatie over je actie. Op deze pagina probeer je hen nieuwsgierig te maken. Je verleidt de bezoeker om zich aan te melden voor de nieuwsbrief door een pop-up te tonen met de tekst: “Wil je op de hoogte blijven van deze actie? Meld je aan voor de nieuwsbrief”. In de nieuwsbrief deel je leuke nieuwtjes over de actie en probeer je hen vervolgens te verleiden om een donatie te maken.

Vijf voordelen van e-mailmarketing

E-mailmarketing kent meer voordelen dan alleen een grote effectiviteit. Mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn. Hieronder noemen we er vijf.

1. De kosten van e-mailmarketing zijn laag

Je hoeft niet veel te betalen voor het versturen van een e-mail. Vergelijk het eens met het versturen van een flyer of folders. Je bent dan toch al gauw best veel geld kwijt aan het drukwerk en de verspreiding.

2. Leads verzamelen

Het verzamelen van leads is echt niet alleen iets dat past bij een commerciële organisatie. Wat dacht je van potentiële donateurs die je werft met een inspirerende actie. Of nieuwe leerlingen aanspreken door webinars te organiseren.

3. Je genereert verkeer naar je website

E-mail is een geschikt middel om verkeer naar je website te generen. Het is daarmee een mooie aanvulling op andere online marketing kanalen, zoals SEO en SEA. Bijkomend voordeel is dat je ervoor zorgt dat je doelgroep betrokken blijft bij je organisatie én je site.

4. Persoonlijk

Met e-mail is personalisatie goed mogelijk. De e-mail kun je afstemmen op de behoefte van je doelgroep. Denk aan het sturen van een verjaardagsmail of blogs rondom een bepaald onderwerp dat past bij de interesse van jouw contact. Maar ook simpele dingen als het toevoegen van een voornaam maken je e-mail persoonlijk en geven het net dat beetje extra.

5. Goed meetbaar

Nadat je een e-mail hebt verstuurd is het eenvoudig om de resultaten te analyseren. Denk aan het percentage dat jouw e-mail geopend heeft. Of het aantal aanmeldingen voor een event of whitepaperdownloads.

Bepaal je e-mailmarketing strategie

Voordat je start met e-mailmarketing is het noodzakelijk om je doel te bepalen. Waarom ga je e-mailmarketing inzetten? Er zijn verschillende doelen die je kunt stellen als je start met e-mailmarketing.  We geven enkele voorbeelden.

Leads verzamelen

Verzamelen van leads, dat is toch heel commercieel? Nee hoor, dat hoeft zeker niet zo te zijn! Leads verzamelen is ook interessant voor organisaties zonder winstoogmerk, zowel B2C als B2B.

Er zijn verschillende manieren om leads te verzamelen. Een daarvan is door e-mails te sturen op het juiste moment met content die past bij de behoefte die jouw potentiële relatie op dat moment heeft. Houd hierbij de klantreis goed in gaten. Is een klant zich nog aan oriënteren of staat hij op het punt om over te gaan op actie?

Met dit in het achterhoofd kun je content ontwikkelen. Zo kun je een goede, downloadbare brochure maken. Of andere te downloaden content die past bij jouw organisatie, zoals een e-book, infographics of inspiratiemagazines waarmee je gegevens van potentiële klanten of relaties verzamelt. Het effect van de e-mails meet je door het aantal downloads. Hoeveel mensen die de e-mail hebben ontvangen, hebben jouw content gedownload?

Zo wil de Hersenstichting mensen werven voor de gratis online training HersenCoach. Windesheim wil leads verzamelen via een webinar dat zij organiseert.

Klanten informeren

Jouw belangrijkste doel kan ook zijn om klanten en relaties te informeren. Stuur hen regelmatig een nieuwsbrief met daarin updates rondom je organisatie. Denk aan bedrijfsresultaten of nieuwe samenwerkingen.

Er zijn verschillende manieren waarop je het succes kunt meten. Denk aan het openingspercentage van de e-mail. Maar ook de doorklikratio is relevant: vindt jouw doelgroep de content relevant genoeg om door te klikken naar de website?

Contacten betrokken houden

Het hebben van enkel een groot klantenbestand is niet genoeg. Hoe zorg je ervoor dat ze betrokken blijven bij jouw organisaties? E-mailmarketing kan hierbij helpen. Stuur hen eens een bedankje, kerst- of verjaardagsgroet. Een van de statistieken die je gebruikt om de effectiviteit van de e-mail te meten is het openingspercentage: Hoeveel mensen die de e-mail hebben ontvangen heeft de e-mail daadwerkelijk geopend? Stel dat deze laag is, dan liggen er kansen. Een van je doelen kan zijn om te zorgen dat het openingspercentage bij bestaande relaties omhoog gaat. Je mag er immers van uitgaan dat hoe meer mensen je e-mail openen, hoe meer mensen geïnteresseerd zijn in jouw organisatie.

Overige doelen van e-mailmarketing

Wellicht heb jij een ander doel voor ogen met e-mailmarketing. Dat is goed mogelijk! Er zijn namelijk heel veel doelen die je kunt stellen. Denk aan relaties uitnodigen voor een event dat je organiseert of mensen aansporen een donatie te doen. Mocht je eens met ons willen nadenken over jouw e-mailmarketing doelstellingen. Neem dan gerust contact op.

Bouw je klantenbestand op

Voor succesvolle resultaten van je e-mailmarketing campagnes is een klantenbestand noodzakelijk. Voor je klantenbestand geldt: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Je hebt er immers niets aan als je een groot klantenbestand hebt, maar een groot gedeelte van je klanten opent of leest de e-mail niet. Zonde! Er zijn verschillende manieren om een klantenbestand op te bouwen. Je hebt misschien al een aantal bestaande klanten die je kunt toevoegen aan de lijst. Daarnaast heb je meer mogelijkheden om kwalitatieve contacten te verzamelen. We geven enkele voorbeelden.

Duidelijk plek op de website

Plaats op de website een aanmeldformulier en communiceer daarin wat klanten kunnen verwachten. Stimuleer een aanmelding eventueel met een weggever, zoals een gratis inspiratiemagazine of poster. Zorg daarnaast altijd voor een kort inschrijfformulier en focus je op de gegevens van contacten die echt noodzakelijk zijn. Vaak volstaan alleen een naam en e-mailadres. Of houd het alleen bij een e-mailadres, zoals het Leger des Heils doet.

Pop-upformulier

Promoot je nieuwsbrief met een pop-up. Hoewel het bij verkeerd inzetten voor irritatie kan zorgen, kan het wel effectief zijn. Om irritatie te voorkomen is het belangrijk om te zorgen dat je het pop-upformulier niet te snel en te vaak toont. Ook kan je het formulier aantrekkelijker maken met een leuke “weggever”.

Bij veel e-mailsystemen is het mogelijk om een pop-up formulier aan te maken waarmee je mogelijkheid hebt om het aantal contacten in je klantenbestand te vergroten. Dit formulier kun je inzetten als bezoekers je website dreigen te verlaten. Toon het pop-upformulier niet te snel en te vaak.

Gratis downloads

Verzamel e-mailadressen dankzij gratis content die je op je website kunt downloaden. Zoals whitepapers en e-books. In het aanmeldformulier kun je de vraag opnemen of je potentiële klant ook updates van je organisatie wil ontvangen.

Andere mogelijkheden

Denk verder nog aan een link naar het aanmeldformulier opnemen in de e-mailhandtekening van je medewerkers. Ook kun je het promoten op je social media kanalen. Als je er meer geld aan wilt uitgeven kun je er ook voor kiezen om Google AdWords advertenties in te zetten.

Maak verwachtingen duidelijk

Om bezoekers een extra duwtje in de rug te geven om zich aan te melden voor je nieuwsbrief, kun je rondom het aanmeldformulier heldere verwachtingen scheppen. Bijvoorbeeld aangeven hoe vaak iemand de nieuwsbrief ontvangt en wat de inhoud van de nieuwsbrief is. Of neem eventuele drempels weg door aan te geven dat mensen niet vast zitten aan je nieuws. Maak het aanmelden minder spannend. Hieronder zie je hoe de Hartstichting en het Ronald McDonald Kinderfonds dit in praktijk brengen.

Voorbeeld e-mailmarketing Ronald McDonald Kinderfonds aanmelden nieuwsbrief

Zorg voor een professionele e-mail

Als je hebt vastgesteld wat je doelen zijn en hoe je een klantenbestand gaat opbouwen dan is het tijd om na te denken over een goed template en design van je e-mail. Het is belangrijk om te zorgen dat de volgende elementen in orde zijn.

  1. Zorg voor een professionele look en feel;
  2. Zorg dat het design van de e-mail aansluit bij de huisstijl van jouw organisatie;
  3. Een goede e-mail bevat doorklikmogelijkheden naar je website;
  4. Houd de e-mail en boodschap simpel: Weinig tekst, heldere afbeeldingen en een duidelijke call-to-action;
  5. Zorg dat je e-mail geoptimaliseerd is voor mobiel;
  6. Begrijp je doelgroep en zorg altijd voor relevante content. Houd de klantreis in gedachten. Dit bepaalt de inhoud van je e-mail.

Test je e-mailmarketing campagne

Inmiddels heb je jouw doelen bepaald, een klantenbestand met kwalitatieve contacten opgebouwd en je eerste e-mail verstuurd. Dan is het nu tijd om achterover te leunen. Of toch niet?

Vanaf het moment dat je eerste e-mail verstuurd is, begint het pas. Dit is het moment om te kijken of je jouw doelstellingen behaalt. En zo niet, om te onderzoeken waar dit aan ligt. Stel, je hebt veel tijd en energie gestopt in het opzetten van je e-mailmarketingcampagnes. Toch blijven de resultaten achter. Wat kun je dan doen? Met alleen analyseren kom je niet verder. Het antwoord is dan ook: testen. Zo kun je met A/B-testen heel mooi elk onderdeel van jouw mailing onderzoeken en verbeteren. Denk aan het de onderwerpregel, het aantal buttons of specifieke onderdelen in je e-mail.

Zelf aan de slag met e-mailmarketing?

En, na deze blog enthousiast geworden over e-mailmarketing? Goed om te horen! Met de blog hebben we je handvatten gegeven. Kan je hierbij hulp gebruiken of wil je gewoon eens met ons ideeën uitwisselen? Wij nemen je graag mee in de mogelijkheden die e-mailmarketing biedt.

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Benieuwd naar onze manier van werken?